maandag 16 maart 2015

Bruine enveloppen maken

Vandaag maak ik deze eenvoudige bruine, retro enveloppen.




Je kan dit natuurlijk doen met om het even welk papier maar toevallig heb ik een enorme rol van dit papier (ene kant geel andere kant bruin) dus ik wou het hiermee doen:



Ik heb er eerst een envelop bij genomen om een 'mal' te maken:
Ik gebruik hier geen gewone envelop, ook geen hele grote maar die ertussen:

Deze gebruik ik dan ook het meeste als ik bijvoorbeeld spullen verkoop via 2de hands (kledij van de kids en zo) en hebben slechts 2 postzegels nodig.

Ik leg de envelop dus op een stuk karton en teken de vorm over en knip deze uit: nu heb ik een 'mal'voor als ik er nog wil maken:



 Ik leg mijn 'mal' op mijn papier om te weten wat de afmetingen moeten zijn van het stuk papier dat ik ga nodig hebben:


Aan de zijkanten laat ik zo'n 1 a 2 cm vrij en dan kijk ik dat ik de 'mal' zeker minstens 2x uit het papier kan halen:

Ik haal de 'mal' eruit en plooi dan de strook dubbel zodat er bovenaan een reep vrij blijft voor mijn flapje om de envelop dicht te kunnen doen:



Ik plooi hem terug open en leg de mal mooi in de midden aan de rand van de plooi, daar geef ik een knipje juist tot aan het kartonnentje:



Die flapjes plooi ik naar binnen tegen het karton en dan haal ik deze laatste eruit:



Bij mij moet het snel gaan é dus ik kies 'the easy way': ik doe lijm aan de flapjes en plooi het papier terug toe zodat je dit hieronder verkrijgt:



Daarna knip ik de zijkanten af, even ver als je dichtgeplooide flapjes, en bovenaan aan elka kant een schuin knipje zodat het op een echte envelop lijkt:



Voila: mijn envelop is klaar:



Nu gaan we natuurlijk in serie werken want 1 is géén é :)



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen