dinsdag 8 juli 2014

Zakje Patatjes

In het programma: De moestuin van Wim, een tv programma op 4, zag ik een aflevering waar Wim 3 plantpatatjes in een zak stak om er na zo’n 100 dagen een hele zak patatjes van te hebben!?



Dus ik wou dit ook eens proberen!

Op 19 april heb ik mij, met mijn 2 assistenten, aan dit experiment begonnen. Het zonnetje zat uit, we hadden potaarde op voorraad EN ik had in Aveve daar een paar plantpatatjes uitgekozen…waarvan ik totaal niet weet of ze goed zijn of niet maar wie niet waagt niet wint é! De plantpatatjes dat ik heb gebruikt heten: Desiree en zouden dus na zo’n 100 a 110 dagen zouden ze moeten leveren! Ik wist niet dat er zoveel soorten bestaan van plantaardappelen, ze hadden er echt super veel. En wat ook wel sjiek is, op de site van Aveve vind je welke patatjes goed zijn voor welke soorten gerechten en natuurlijk alle mogelijke info rond de soorten en zo !

Dus ik heb net zoals Wim een zak genomen, deze heb’k geleegd in de kruiwagen, de zak binnenstebuiten gedraaid en de rand een beetje overgeplooid.


Wanneer hij weer goed gevuld was met zo’n 35 a 40 cm hoog aarde, heb ik er 4 ipv 3 patatjes ingestoken en weer wat aarde op gedaan.


Nadat ik er wat water heb opgedaan en wat gaatjes in gestoken, heb ik hem op een zonnig plaatsje gezet en nu…wachten en opvolgen:

 2 mei 2014




7 mei 2014




18 mei 2014




22 mei 2014


4 juni 2014


19 juni 2014





Le moment suprême!!!!

Ik ga de zak opensnijden!
Ik heb, voor het vele opkuiswerk te vermijden, een grote plastiek uit ons tuinhuis gehaald, en deze onder de zak gelegd.
Dan snijden:



Dit is wat er allemaal uitkwam:
 
Roze patatjes!!! 


Het was super om mijn eigen patatjes te eten...het feit dat Jonas er een lekker salaatje van gemaakt heeft speelt waarschijnlijk ook wel een rol :)


Probeer het zeker zelf ook eens uit! 

Voor wie liever Wim’s uitleg wil ipv de mijne, hier is de website met het filmpje:



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen