woensdag 11 juni 2014

Oranje jurkje voor Nina

Terug achter de naaimachine gekropen!

Ik wou nogmaals eens'proberen' een jurkje na te maken, dit jurkje van Nina:



Deze jurk heb ik in 2 geplooid, in de lengte, om zo een patroon te tekenen. Ik heb het onderste stuk, de rok dus, op papier getekend; Dit is gewoon 2x hetzelfde voor de voor en achterkant dus dit is redelijk gemakkelijk. Voor het bovenstuk moest ik, aan de halsopeneing, 1 keer de laagste rand nemen en bij het 2de patroon voor de rug, de hoogste rand van de halsopening:




Wanneer ik alles op papier had kon ik stofjes gaan kiezen: Ik koos voor een mooie donkere oranje stof en een printje met oranje tinten en donker blauw:


 


Eerst het bovenstuk: ik heb de rug en de voorkant uitgeknipt uit het printjesstofje:



Hier dan de arm openingen en de halsopeningen zodanig gestikt dat de randjes mooi afgewerkt waren:
Deze heb ik dan met de verkeerde kanten op elkaar gelegd en aan de zijkanten en de schouderbandjes vastgestikt:



Daarna heb ik de rok gemaakt: de 2 delen terug omgekeerd op elkaar, vastgestikt aan de naden en dan terug binnenstebuiten draaien. Het bovenstuk heb ik, ondersteboven dus, in de rok gestoken zodat ik ze aan elkaar kon vast stikken; En dan terug draaien natuurlijk:



Het rok gedeelte wou ik versieren met iets in dezelfde print als het bovenstuk dus heb ik een hartje uitgeknipt en dit erop gestikt:



Wanneer ik het jurkje aandeed was het nog niet zo rekbaar als ik dacht dus heb ik de rug opengeknipt en hiervan de randjes mooi afgewerkt om nadien de bovenkant te sluiten met 2 goudkleurige knoopjes. 

Mijn grote meid was terug tevreden:



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen