zaterdag 26 april 2014

Biaislint maken

Om weer het uiterste uit mijn restjes stof te halen wou ik weer iets nieuws proberen: zelf biezekes maken of om het mooi te zeggen: biaislint maken.

Je hebt er zo te horen zelfs een speciaal toestelletje voor maar dit heb ik dus niet en ga ik dus ook niet gebruiken.

Voor de geïnteresseerden, zo'n toestelletje ziet er zo uit:


of



Hier moet je dan dus bij het eerste machientje, nadat je het lint door het 'machientje' heb getrokken, klaar staan met uw strijkijzer en voila uw biaislintje is klaar; Bij he 2de hoeft dat dus niet :)

Zo te zien kost het ook niet veel dus misschien dat ik het me ooit wel nog eens ga aanschaffen :).

Nu ga ik het dus zonder zo'n machientje doen.
Eerst een paar goeie stukken stof nemen, bijvoorbeeld mijn gele stof met bloemetjes (waar ik er zoveel van heb) en het dus niet zo erg is als het de eerste keer mislukt :) .


Hier heb ik stroken uitgeknipt die ongeveer even breed zijn. Deze ga ik dan allemaal aan elkaar naaien zodat ik een lang lint heb MAAR dit doe ik niet gewoon recht maar schuin!? Yep ik heb de 'echte' biezekes van de winkel keer goed bekeken en ontdekt dat deze telkens schuin aan elkaar worden genaaid. Het valt zo soms minder op dat er stroken aan elkaar hangen maar als ik helemaal eerlijk ben weet ik niet waarom ze het zo doen...kga dat dan eens opzoeken é.


Dus ik heb mijn strookjes op deze manier aan elkaar vast gemaakt zodat ik één lange strook heb.


Dan heb ik aan de boven en aan de onderkant een boordje naar binnen geplooid en gestreken.

 

Om het op te bergen heb ik het rond een kartonnetje gedraaid.


Nu dit alles nog eens opnieuw gedaan met het mooie ballonnetjes stofje waar ik ook nog een redelijk stukje van had.



En terug een extra biaislintje bij in de naaikoffer!

2 opmerkingen:

  1. Lisa, Dat wordt schuin aan elkaar genaaid, omdat Biaislint schuin van draad geknipt wordt.
    Dus uw strookskes diagonaal knippen. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aha! bedankt voor de info anoniempje!

    BeantwoordenVerwijderen