dinsdag 11 februari 2014

Filigraan kaartjes




Mijn echtgenoot kwam thuis en in de boodschappenzakken zat ook een klein cadeautje voor mij: dit filigraan setje. Hij zag waarschijnlijk in de winkel dat het iets om te knutselen was en dacht k'zal dat vlug eens meedoen en ik vond dat natuurlijk super tof! 

Ik had eerlijk gezegd nog nooit gehoord van filigraan en dat maakt het allemaal nog leuker natuurlijk: een ontdekking in the world of craft!


Nu denk je waarschijnlijk: "Wat is 'filigraan'?"

Filigraan ('quilling' in het Engels) is een techniek waarbij smalle 'papier'stroken worden opgerold tot spiralen, die vervolgens in model worden gebracht. Door de verkregen vormen samen te voegen ontstaan de meest uiteenlopende motieven. De techniek is eigenlijk simpel maar vraagt wel redelijk wat geduld. Ik heb er wat over opgezocht en het is dus echt een eeuwenoude techniek die men vroeger zelf uitoefende op metaal en hout,...! Als je het woord 'filigraan' intikt zie je foto's van niet alleen vormen uit papier maar bijvoorbeeld ook uit hout en metaal en zo.

Dus ik heb er mijn pakketje en mijn theetje bij genomen en dit eens gaan uitproberen:





Eerst onderzoeken wat er al in dat zakje zit:


Dit is dus de filigraanpen: klein pennetje met gleufje voor de strookjes
Het latje is redelijk duidelijk denk'k: om de cirkeltjes in 'af te meten' en dan nog een handleiding en papierstrookjes natuurlijk.


Er zijn een paar 'basis' vormpjes die terugkeren maar de kunst is waarschijnlijk om een beetje 'nieuwe' vormen te maken. Dus eerst heb ik wat geprobeerd:





Daarna heb ik een paar, eerder gemaakte, kaartjes een klein beetje extra versiert; 
Dit waren blanco postkaartjes waarop ik een prent had gekleefd die ik dus mooi vond.



VOOR
NA


Ook een klein verjaardagskaartje is hier al uit gekomen:




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen