donderdag 16 januari 2014

Restjes stof recycleren tot bloemetje

Ik heb een doos, die altijd dicht bij mijn naaigerief blijft, waar ik al mijn restjes stof in steek. Met een restje bedoel ik wel degelijk een lapje die je nog degelijk kunt vasthouden, geen zo'n 'splinterstofkes' é.

Ik had nog wat stof over van het rokje die ik voor mijn zus had gemaakt en hiermee wou ik eens een bloemenbroche maken. 



Op Pinterest had ik het al ergens eens gezien en ik heb dat dan eens  geprobeerd maar voor de details kon ik toen niet direct uitleg vinden. 
Nu heb ik in een naaiboek een duidelijk, maar ook gemakkelijke manier gezien en dus wou ik deze nekeer proberen.

Ik tekende het patroontje op papier en dit nam ik dan 10 keer over op papier; 



Als je wilt dat de binnenkant en de buitenkant van het bloemetje verschilt moet je 2 keer 5 x het patroontje op de 2 verschillende stofjes overnemen. Ik heb het dus in 1 zelfde kleur gedaan.

Daarna leg je telkens de vormpjes op elkaar, per 2 dus, met de juiste kant op elkaar en stik ze helemaal rondom dicht, zonder gaat te moeten openlaten.



Wanneer je dit van alle 5 de setjes hebt gedaan neem je een 'setje' en geef in het midden een knipje, waar de putjes van het stofje naar elkaar toe komen:



Dan heb je dus een gaatje waar je alle bloemblaadjes door kunt keren, doe dit van allemaal en strijk ze eens goed plat.

Daarna plooi je ze dubbel zodat je een klein blaadje vanvoor hebt en een groot achterin. 




Leg ze allemaal op een rijtje naast elkaar, naai onderaan, aan de breedste kant dus, met een 2 tal steken allemaal aan elkaar vast en bij de laatste trek je goed aan en verbind je die met het eerste blaadje. Terug goed aanspannen en vastmaken zodat je al een goeie vorm hebt van je bloemetje. De achterkant werkte ik af met een rond cirkeltje stof die ik eraan vastnaaide met de hand en vooraan een knoopje.

Als laatste zo'n speldje achteraan naaien en voila: 
bloembroche klaar:




Je kan dus verschillende patroontjes zelf uitvinden, ze moeten niet zoals deze met een punt bovenaan, je kunt ze afronden, of vierkantig maken...zoals je zelf maar wilt.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen